Att förebygga mjölkstockning

En sak som drabbar många nyblivna mammor är ju mjölkstockning. Man får feber, frossa, ont i det drabbade bröstet och mår allmänt piss. I värsta fall kan det bli tal om antibiotika kur. Jag fick mjölkstockning med Edward, och det jag lärde mig av det var att:  1) Inte utsätta brösten för kyla, för då drar mjölkgångarna ihop sig, och mjölken har svårare att komma ut 2) Inte ha trånga kläder över bysten. Bygel bh är Big no no.  Men om det ändå händer, så se till att hålla brösten varma. Ta en varm dusch och massera på knölen. Ipren är antiinflammatoriskt. Amma så mycket som möjligt på det onda bröstet. Lägg barnet i olika vinklar, för där hakan är, där blir det mest sug.

Kommentarer
Postat av: Lilli - Nybliven tvåbarnsmama!

Hade det i två omgångar med lillan. Sista gången vid 8 månader, och efter jag ammat mig ur den så slutade jag amma. Så det är inte bara nyblivna mammor.. Kyla undviker jag också- drag likaså. Struntsamma om någon säger något om min vinterjacka- är så frusen i övriga fall ändå.. bygel måste jag ha :(

2012-05-15 @ 22:13:42
URL: http://curiousme.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0