När lillan föddes! 120428

Nu har det snart gått en hel vecka, sen vår lilla tös kom till oss. Efter 9 månaders lååång väntan, trodde aldrig hon skulle komma ut, på slutet :-). Men 2 dagar över tiden, lördag fm, så åkte hela familjen till Gröna stugan och promenerade runt lötsjön. Jättemysigt var det, vi matade fåglarna och fikade i solen. Riktigt skön dag var det, glömde nästan bort att längta efter stundande förlossning! På em blev jag jättetrött, och somnade i soffan. Då passade killarna på att gå ut i lekparken en sväng. Kl 16.20 bloggar jag om att inget e pågång, och sätter mig och spelar Angry birds. 10 min senare, sätter värkarna igång! De är rätt starka, och kommer var 6 min. När jag har haft 3 värkar, alltsa 18 min senare, ringer jag hem Thomas. Ringer även fl, och berättar läget. Lika bra att ringa in, så jag inte missar en ev plats! Och dom säger att om det avtar ska jag ringa och säga det, annars är jag välkommen in om det fortsätter. 17.15 ringer vi barnvakten, samtidigt som Thomas packar väskan. 18.30 kommer vi till bb, och jag får ta en ctg kurva, samt kolla tappen. Den är öppen 4 cm! Det gör inte så ont att jag behöver lustgas än, utan jag kan fortfarande andas mig genom dem. Så vi sätter oss och äter godis, och tittar på big bang theory. 19.25 Börjar det göra lite mer ont, så jag ber om lustgas. Åh vad skönt det var, den satt där den skulle! Kollar vidare på serien, men eftersom jag får värkar var 4-6 min, så blir det inte så mycket sett för min del. 20.41. Nu börjar jag bli lite rastlös, så går in och tar en dusch. Det är skön smärtlindring, men när jag var klar längtade jag efter lustgasen igen. 21.30 kommer en ny bm, som konstaterar att jag fortfarande bara är öppen 4 cm. Värkarna kommer fortfarande med 4-6 min intervall, vissa tar i mer än andra. Får lite fika och bm föreslår att vi ska ta fostervattnet snart, för att skynda på det lite. Kl 22.44 tar hon vattnet, bara forsar ut. Är fortfarande bara öppen 4-5 cm då. Men Nu börjar det hända saker! Från att ha haft värkar var 4-6 min, som inte gjorde så värst ont, till att nästan gå av på mitten! Smärtan är obeskrivlig, med värkar som kommer i ett. Hinner inte ens andas mellan, en värk hinner knappt sluta förrän nästa börjar. Skriker efter epidural, men det är försent. 23.16. Är nu öppen 10 cm, och får krystvärkar. Får lägga mig i sidoläge. Nu gör det inte ont längre, utan får bara ett rejält tryck nedåt. Får känna på hennes huvud, som är fullt av gosigt hår. 23.18. Efter 2 krystvärkar är hon ute! Trodde att jag skulle behöva sy massa, med tanke på att det gick så fort, men behövde bara sy 2 stygn! Och precis som sin storebror föddes hon med handen i ansiktet!

Kommentarer
Postat av: Emma

Kul! Och grattis till er tjej. :)

Vi väntar också en tjej. :) Jag blir dock mest nervös när jag läser om förlossningar och så. Haha. Men det lär ju förändras. Hoppas jag!! :D

2012-05-04 @ 16:49:36
URL: http://eembla.blogg.se/
Postat av: Emma

Ne, jag tror jag bara kommer längta längre fram och det nervösa är TYP borta. Hehe.

En kompis fick barn förra året, hennes första. 32 minuter tog det!! Hehe.

2012-05-04 @ 18:48:14
URL: http://eembla.blogg.se/
Postat av: Angela

Lycka <3

Grattis. Spännande att läsa din förlossningsberättelse.

Lycka till.

2012-05-12 @ 16:57:45
URL: http://www.aprilmys.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0